Breakout-type spill

Breakout-type spill


Utgivelsen av spillet "Breakout" i 1970 av Atari plass for dusinvis av spill ved hjelp av samme idé. "Breakout" består av en åre som var brukerstyrt. Dette padle kan bevege seg horisontalt på bunnen av skjermen. Målet er å sprette en ball utenfor padle og inn fargede blokker uten å la det falle forbi padle. Når ballen berører en blokk forsvinner den blokken. Fjerne alle blokkene vil gå videre på scenen. Det er mange spill basert på dette spillet; de er referert til som "kloner."

Krakout

"Krakout" var en "Breakout" klone for Commodore 64-systemet. En av de store forskjellene i "Krakout" er vertikal padle bevegelse, i stedet for horisontalt som i "Breakout". Hvert nivå inneholder forskjellige arrangementer av flerfarget blokker, sammen med pickups. Pickups har positive bonuser som dobbel padleåre. Det er fiender som spretter rundt som vil spise på ballen ved berøring.

Arkanoid

"Arkanoid" ble utgitt i 1986 for mange hjemmeunderholdning og operativsystemer. Det følger den tradisjonelle spillet "Breakout". Flerfarget blokker utgjør design per nivå. Noen blokker vil tåle flere treff før de blir ødelagt. Plukk ups faller fra ødelagte blokker og fiender vil angripe fra toppen av skjermen. Noen positive pickups inneholde bonuspoeng og to kanoner som kan ødelegge blokker. Negative pickups kan ødelegge padle.

DX-Ball

"DX-Ball" ble utgitt i 1996 for PC. Det er et freeware spill og er fortsatt tilgjengelig for nedlasting i dag. "DX-Ball" har tradisjonelle oppsett og pickups. En spesiell positiv pickup electrifies padle, som lar ballen å holde seg til det og bli relansert. Negative pickups krympe ballen eller padle. Det finnes spesielle blokker som eksploderer og ødelegger andre blokker.

Knuse

"Shatter" ble utgitt i 2009 og 2010 for PlayStation 3 og PC. Shatter bruker vertikal padle bevegelse spill, og grafikken er oppdatert i forhold til "Breakout". Det forblir tro mot klassiske blokk-breaking spill, men inneholder mer brukervennlig kontroll over ballen. Åren har et magnetfelt som kan dytte ballen bort eller dra den mot padle. Pickups er Point multiplikatorer og ekstra liv. Blokker som er merket med en bio-faresymbol eksploderer ved kontakt.