Dataspill Effekter på Early Childhood Development

Dataspill Effekter på Early Childhood Development


Først introdusert til det amerikanske markedet i 1970, har videospill siden blitt en vanlig del av brukerkulturen. En studie fra 1993 av JB Funk fant at 88% av skole alder gutter spilte TV-spill på minst en ukentlig basis, som gjorde 63% av jentene. Noen foreldre har uttrykt bekymring over veksten i spillbransjen, og hvordan det påvirker den psykologiske utviklingen av sine barn. Som svar, har flere studier utført utforske dette problemet.

Vold

I 2001, en studie av barn nå funnet 89% av videospill å inneholde voldelige scener eller handlinger. Effekten av denne voldsomme aktiviteten på barnas atferd har blitt en kilde til stor bekymring for noen foreldre. Forskning ved Funk og National Coalition på TV Vold viser at det å spille voldelige dataspill fører til en midlertidig økning i voldelig atferd hos noen barn, med 15% av videospill lekende barn reagerer voldsomt til å teste stimuli og bare 3% av ikke-spillere reagere voldsomt.

Isolasjon

Ifølge forskning utført av EF Provenzo, de mest populære videospill i 1992 var ensom i naturen, etter et enkelt tegn i sin innsats for å erobre en hær av motstandere. Den bekymringen var at dataspill ville hjelpe oppløse den sosiale veven, oppmuntre barna til å bruke sin tid i isolasjon og ikke danne meningsfulle bånd med sine jevnaldrende. Selv om dette kan fortsette å være sant for mange spill, den økende populariteten til massive multiplayer rollespill som «World of Warcraft» og «Everquest» tyder på at dataspill har potensial til å stimulere til samarbeid og en grad av sosialisering, om enn gjennom datamaskinen i stedet for gjennom ansikt-til-ansikt interaksjon.

Kognisjon og skolemodenhet

En positiv effekt av moderat spillbruk er på datamaskinen kompetanse, kognisjon og skolemodenhet. A 2004 studie av Xiaoming Li og Melissa S. Atkins viser at elever som spiller spill på en ukentlig basis har forbedret hånd-øye-koordinasjon og marginalt høyere IQ enn sine ikke-spill-spiller jevnaldrende. Skoleprestasjoner øker også litt, selv om de studentene som spiller spill på en daglig basis mister denne kanten og faktisk utføre dårligere på skolen enn de som spiller ingen spill i det hele tatt.