Forskjeller mellom kinesiske og koreanske Malerier

Forskjeller mellom kinesiske og koreanske Malerier


Koreas større og mer dominerende nabo, Kina, har sterkt påvirket alle deler av koreansk kultur gjennom århundrene. Kunst er ikke noe unntak, med mange koreanske artister som sendes til Kina for å fullføre sin utdanning. Faktisk er historien om koreansk maleri vanligvis dømt av sitt forhold til kinesiske malerier av tilsvarende perioder. Likevel koreanske malerier viser noen forskjeller til sine kinesiske kolleger.

Emergence

Ifølge Asia Art nettside, den tidligste historisk rekord av maleri i Korea kommer fra Lelang området i 108 f.Kr. Til sammenligning først malt hånd ruller i Kina daterer seg tilbake til mellom 770 og 481 f.Kr. Ifølge fakta og detaljer nettstedet, eldste pensel funnet i Kina ble datert til 400 f.Kr.

overflater

Ifølge Michigan State University, bruk av silke i malerier av kinesiske kunstnere dateres tilbake til mellom tredje og andre århundre f.Kr. Mange av de tidligste eksemplene er bannere båret av sørgende i begravelse eiendeler. Den Fakta og detaljer om nettstedet sier at malerier på papir begynte å dukke opp i Kina i løpet av de første århundre e.Kr. koreanske malere ikke begynne å bruke Mulberry papir og silke til det første århundre f.Kr.

utenfor innflytelse

Malerier dekorere gravene stammer fra det tredje og fjerde århundre e.Kr. i Koguryo, Nord-Korea, bruker lignende bilder for å graver funnet i Takamatsu grav i Nara, Japan, ifølge Asia Art nettstedet. Representasjoner av skyer, fugler, slanger, skilpadder, lotuses og floral ruller antas å ha vært arbeidet med japansk-inspirert kunstnere i Korea. Derimot ble det kinesiske malerier fra samme periode ikke påvirket av Japan.

ulike stiler

Mens Korea ble utsatt for suksessive Japanase og Manchu invasjoner i det 17. århundre, ble kinesiske kunstnere spissen for en tilbakevending til klassiske stiler. Ved det 18. århundre, hadde koreanske kunstnere utviklet en rekke forskjellige stiler i fravær av kinesiske kulturelle innflytelse. Disse inkluderte utseendet på den "virkelige landskapet" eller "Chingyoung Sansu," tydelig i malerier av Chong Sønn som "Summer Landscape."