French Belote Card Game Rules

French Belote Card Game Rules


Belote - det rimer med "Gavotte" - er den mest populære kortspillet i Frankrike og er relatert til spill Clobyosh og Klaverjas. Et triks-og-meld spillet, er Belote vanligvis spilt av fire personer, selv om det er to- og tre-player versjoner. I den mest populære versjonen, spillerne danne to to-person lag, nord-sør og øst-vest. Det er for tiden tre grupper legging krav på å være den offisielle forening for spillet, men Paris Belot foreningen alene har juridiske rettigheter til tittelen franske Federation of Belote.

kortene

French Belote Card Game Rules

The Jack of trumf er den høyeste verdien kortet i stokken.

Belote spilles med en fire-suit 32-korts kortstokk med verdiene avhenger av om drakten er trumf eller ikke. Kortene og deres relative nontrump verdier er A-11, 10-10, K-4, Q-3, J-2, 9-0, 8-0, og 7-0. I trumf farge, kortene har følgende verdier: J-20, 9-14, A-11, 10-10, K-4, Q-3, 8-0, 7-0. Den Belote dekk er aldri stokket.

først Deal

French Belote Card Game Rules

Det er ingen shuffling i Belote.

Lagene er sammensatt av to partnere som sitter overfor hverandre. Som i bridge de er referert til som NS og EW. Det er to stadier av omsetning, som er mot klokken, som er budgivning og lek. Spillet begynner når spilleren til forhandleren & # 039; s venstre kutter dekk. Giveren gir deretter tre kort til hver spiller etterfulgt av to kort. På slutten av avtale, snur dealeren det øverste kortet i stokken ansiktet opp. Den første avtalen konkluderer og budgivning starter.

budgivning

French Belote Card Game Rules

Med en verdi på 11, ess er den høyeste verdsatt kortet i nontrump dresser.

Prosessen med å velge trumf kalles budgivning. Etter avtale, spilleren til høyre for giveren har nå valget mellom å ta den dukket opp kortet og kaller det trumf eller passerer. Hvis spilleren går deretter hver spiller i sin tur blir det samme valget før noen "tar" eller alle fire spillere har passert. Hvis alle fire spillere avvise slått opp kortet, da budet går rundt bordet til en spiller velger trumf. At spilleren får slått opp kortet, uavhengig av drakten, og håndteringen avsluttes med hver spiller får tre kort, med unntak av taker som får bare to. Hvis ingen velger trumf, neste person i håndteringen rotasjon omhandler et nytt spill.

erklæringer

French Belote Card Game Rules

Fire knekter er verdt 200 poeng i Belote.

Enkelte kortkombinasjoner i en hånd vinne poeng, som meld i pinochle. Kombinasjonene er som følger:

Fire like - kalt en carre, (uttales ka-RAY), som betyr "torget" på fransk - er svært verdifull bortsett fra i to tilfeller. Fire knekt får 200 poeng; fire niere er verdt 150 poeng og fire ess, tiere, konger og dronninger er verdt 100 poeng. Fire åttere og fire syvere er verdt noe.

Enhver tre til fem kort sekvens i standard rekkefølge - A, K, Q, J, 10, 9, 8, og 7-- er verdt poeng. Tre kort i rekkefølge er verdt 20 poeng; et fire kort sekvens er verdt 50 poeng og en fem-kort sekvens er 100 poeng. Lengre sekvenser bestemmes av antall fem-korts sekvenser de inneholder.

Kongen og dronningen av trumf, også kjent som Belote og Rebelote, er verdt 20 poeng stykket når en spiller har begge deler.

Ranking Erklæringer

French Belote Card Game Rules

Kongen og dronningen av trumf kalles Belote og Rebelote.

Hvis en spiller har Belote og Rebelote, som spiller & # 039; s lag vinner 20 poeng uavhengig av de andre erklæringer på bordet. Men bare det laget som har den høyeste enkelt erklæringen får poeng fra sine erklæringer bortsett fra Belote og Rebelote. Carres er de høyeste erklæringer. Sekvenser er rangert etter antall kort, med fem kort sekvenser høyeste, og deretter det høyeste kortet i sekvensen. En J-10-9-8 slår en AKQ, for eksempel. Trump sekvenser rangeres foran ellers like nontrump sekvenser. Hvis to spillere har sekvenser av ellers lik rang blir sekvensen holdt av spilleren som kommer først i rotasjon vurderes høyere.

Lek og Erklærte

Den Belote og Rebelote er deklarert når de spilles og spilleren annonserer "Belote" eller henholdsvis "Rebelote". Det er mye variasjon i når de andre erklæringer er gjort. I tradisjonell Belote, gjør en spiller sine erklæringer når han spiller sine kort på den første trikset men i mindre formelle spill, er spillerne ofte lov til å erklære når de blir klar over sine erklæringer. Rangeringer er sammenlignet og arbeidet ut på dette punktet. Hvis en spiller krever å se en erklæring skal det bli vist. I turneringsspill, bare Belote og Rebelote erklæringer er vanligvis lov til å maksimere effekten av ferdigheter i spillet.

Spille

Spilleren etter giveren fører og de andre må følge etter hvis mulig. Hvis trumf ledes, så spillerne må spille for å vinne triks. Så en spiller som holder et høyere trumfkort enn hva som vises på utslaget må spille det. Hvis en spiller ikke kan spille dress, så han må trumf mindre hans partner er å vinne triks, og i så fall kan han trumf eller ikke - selv om hans partner oppdiktet. Hvis den andre eller tredje spilleren trumfer og den neste spilleren kan & # 039; t følge etter eller slå trumf, må spilleren spille en svakere trumf hvis mulig. Den som tar kunsten fører det neste kortet.

scoring

Triksene er lagt til erklæringer. Den som tar den siste trikset får 10 poeng ekstra. Dette kalles "Dix de Der" kort for den "siste ti" på fransk. De har tatt vinne sin kontrakt hvis de har minst like mange poeng som sine motstandere. Hvis ikke, så motstanderlaget får 162 poeng (verdien av alle triksene) pluss alle takers & # 039; erklæringer, bortsett fra Belote-Rebelote, så vel som sine egne. Hvis takers vinne alle triksene de får en ekstra 100 poeng, i stedet for 10 for den siste trikset. Den som får 1000 poeng første vinner. Uavgjort er erklært hvis begge lagene treffe 1000 poeng på samme tid.