Gode ​​Brettspill for barna å leke og lære

Gode ​​Brettspill for barna å leke og lære


Mange brettspill gi barn i alle aldre en mulighet til å praktisere og utvikle ferdigheter, inkludert lesing, staving, resonnement og logikk. Andre spill har en tendens til å dreie seg om flaks og tilfeldigheter, men likevel gi en underholdende opplevelse. Spill av varierende ferdigheter kan brukes avhengig barnets alder og evne nivå.

Logikk og resonnerende

Spill av logikk gi kritisk-tenkning praksis og inkluderer Tic-Tac-Toe, Checkers, Clue, og Chess, for å nevne noen. Tic-Tac-Toe er et enkelt spill der spillerne bruker en tre-by-tre rutenett for å markere enten en "X" eller en "O" i en av de tilgjengelige områder. Spillere alternativ snur etter å avgjøre om de vil bruke "Xs" eller "Os". Den første spilleren som får tre av sine brev i en vertikal, horisontal eller diagonal linje vinner. Hvis ingen av spillerne kan, er spillet uavgjort. I Checkers, to spillere bruke en åtte-til-åtte bord og bruke 12 ensfarget plater satt opp på begge sider. Spillere flytte sine plater en plass om gangen i et forsøk på å fange hans eller hennes motstanderens plater. Play avsluttes når en spiller har fanget alle motstanderens plater eller har tvunget dem inn i en FN-winnable situasjon. Clue lar spillerne ta rollen som en detektiv ved å forsøke å løse et mord-mysterium tilfelle. Morderen er anonymt avgjøres gjennom Clue kort, som også avslører hvor og med hva våpen drapet ble begått. Spillere deretter strategisk flytte rundt på brettet mens du lager forslag til andre spillere og samle ledetråder, som kan brukes til å trekke hvem morderen er. Play avsluttes når en spiller lykkes utleder i det rommet, og med det våpenet en mistenkt begått drapet. I sjakk, begynner hver spiller med seksten stykker, inkludert en konge, en dronning, to tårn, to løpere, to springere og åtte bønder. Spillerne bruker disse brikkene, som er begrenset til å flytte på bestemte måter, for å fange motstanderens brikker. En spiller vinner ved å flytte sine brikker på en slik måte at motstanderen ikke kan flytte kongen uten å bli fanget, som kalles "sjakk matt".

Ordspill

Ordspill fokusere på rettskrivning og vokabular. Noen av de mer bemerkelsesverdige ord spill inkluderer Scrabble, Boggle og Bananagrams. Scrabble er et ordspill hvor spillerne tjener poeng ved å danne ord med bokstaver på spillebrettet. Etter hver spiller gjør sitt første ord, må de koble fremtidige ord til pre-eksisterende ord med tilgjengelige bokstaver. Ord som bruker mindre vanlig brukte bokstavene er gitt en høyere poengsum. Spillere kan også plassere ord strategisk på bordet for å få bonuspoeng som angitt på brettet. Play avsluttes når alle bokstavene er brukt opp, eller når seks scoreless-svinger har oppstått. I Boggle, spillerne riste en overbygd fire-by-fire brett med 16-lettered terninger og setter den ned. Alle spillere samtidig bruke ansikt-up bokstaver å lage så mange ord som består av minst tre bokstaver som de kan i tre minutter. Ord må bli bygget ved hjelp av tilstøtende "nabo" bokstaver. Poeng tildeles basert på antall ord som er opprettet og antall bokstaver brukes til å gjøre disse ordene. Spilleren med høyest poengsum vinner.

Bananagrams består av 144 lettered fliser, som er plassert med forsiden ned i begynnelsen av spillet. Alle spillere begynner å spille ved å tegne samme mengde brikker til en spiller, når som helst, kaller "Split" Spillere deretter slå sine fliser opp og begynne å danne ord horisontalt eller vertikalt med flislagte-brev til en spiller bruker alle sine brikker, som da sier "Peel!" Spillere deretter trekke fra de gjenværende brikkene, kalt "haug". Spillet fortsetter på denne måten til alle tilgjengelige fliser er brukt. På dette punktet, til den første spilleren plassere alle sine brikker inn i hans ord grid roper "Bananas!" og vinner.

Strategi

Strategispill tillater spillere å planlegge og tenke ut taktikk for å vinne. Noen kjente strategispill inkluderer Connect Four, Risk og Stratego. Connect Four spilles ved å slippe fargede plater i en syv-kolonne, seks rad rutenett som er vertikalt suspendert. To spillere alternative svinger ved å slippe en farget plate i rutenettet til en spiller er i stand til å plassere fire av hans eller hennes plater i en diagonal, horisontal eller vertikal rad. I Risk, spillerne forsøke å fange territorier fra andre spillere til "verdensherredømme" er oppnådd. Spillerne begynner ved å utarbeide soldater som bruker "risiko" kort og andre metoder, og deretter distribuere dem rundt på spillebrettet i områdene de okkuperer. Spillere kan deretter angripe andre spillere i et forsøk på å "ta over" territorium, som er avhengig av utfallet av en terningkast. Bonus forsterkninger tildeles spillere som overtar hele kontinenter. Play avsluttes når en spiller har kontroll over alle territorium. Stratego har en 10-by-10 kvadratisk brett hvor to spillere får 40 spillebrikker, som representerer ulike enhetene i en hær. Spillere arrangere sine brikker, som har ulike formål og evner, på noen måte, og vendt mot seg selv, slik at motstanderen ikke kan se. Spillere deretter alternative svinger ved å flytte sine brikker og angripe motstanderens brikker i et forsøk på å fange "flagg" brikke. Play avsluttes når en spiller fanger andre flagg, uavhengig av hvor mange brikker som spiller har forlatt.

Chance / For Fun

Spill som er avhengige tungt på tilfeldig sjanse og flaks har ofte noen elementer av dyktighet. Noen spill i denne kategorien er Battleship, Monopol og Life. Battleship spilles av to spillere som stiller forskjellige størrelser skip på forskjellige steder på et spill rutenett. Spillere alternative svinger ved å annonsere hvor på nettet de "angrep". Motstanderen må kunngjøre hvorvidt angrepet treffer noen av sine skip. Hvis et fartøy er truffet til kapasitet, er det senket og fjernet fra nettet. Spillet fortsetter til en spiller har senket alle hans eller hennes motstanderens skip, som er annonsert som vinner.

I Monopol, spillere bytter på å rulle en terning og landing på ulike egenskaper. Hvis de er uten tilsyn, kan spilleren kjøpe dem. Hvis de allerede eide, må spilleren betale eieren av eiendommen en sum penger avhengig av hvor "utviklet" eiendommen er. Spillere kan utvikle sine eiendommer ved å legge hus eller hoteller til dem ved hjelp av penger. Spillet fortsetter til en spiller har tvunget alle andre til konkurs med hans eller hennes eiendommer og eiendeler. Livet spilles ved å spinne en nummerert hjulet og beveger seg over et spillebrett. Spillerne Mellomrommene lande på bestemme hvilke hendelser i sitt "liv" utfolde seg, slik som å bli gift, har barn og varige naturkatastrofer. Spill slutter når spillerne kommer til enden av brettet og "pensjonere". Spilleren som går av med mest penger som vinner.