Hva er en Magnavox Odyssey mikroprosessor?

Hva er en Magnavox Odyssey mikroprosessor?


En Magnavox Odyssey mikroprosessor eller mikroprosessor refererer til Magnavox Odyssey to mikroprosessor. Det er en spillkonsoll som ble lansert i 1978 som har en Texas Instruments single-chip design prosessor og en grafikkprosessor. De Odyssey spillkonsoll kretser eller spillet patroner koblet til spillkonsollen og kobber pinnene på kortene gjennomført en krets som ville tillate en pre-installert spillet skal spilles på TV.

Historie

Magnavox Odyssey ble oppfunnet av Ralph Baer, ​​som jobbet med saken i fem år før den ble utgitt i 1972. Magnavox Odyssey ble utgitt tre år før Atari Pong hjemmekonsoller, og er den første hjemmespillkonsollen på markedet. Baer var en av pionerene i hjemmet spillkonsoll bransjen. I 1975 oppfant han den mikroprosessorstyrte VCR-basert interaktiv video game metode. Metoden inkludert systemer for hekkende data i videosignaler for å tillate sanntids interaksjon mellom spiller, videospiller levert bilder og mikroprosessorgenerert handling tegn på en TV-skjerm.

Odyssey 2

Magnavox Odyssey 2 ble lansert i 1978 med en salgspris på $ 100. Det ble solgt som Philips Videopac G7000 i Europa, som Philips Odyssey i Brasil og som Magnavox Odyssey to i USA Når Philips kjøpt Magnavox, selskapet solgte spillkonsollen som Philips Odyssey to.

kretser

CPU av Magnavox Odyssey var Intel 8048 8-bit mikrokontroller som hadde 648B RAM. The Odyssey hadde flytt kretskort eller integrerte kretser som ble brukt for å velge og spille en av de innebygde spill på konsollen. De Odyessy brukes diode-transistor logikk komponenter, som var "pre-mikroprosessor" komponenter som besto av en minidatamaskin bygget med diskrete kretser på tre kretskort. Dueller under spillet er gjort av DTL kretser. Ball retning reversering ble kontrollert av DTL flip-flop-kretser. Krets komponenter som skapte pikslene for ballen og spillerne brukte binære signaler.

Peripherals

The Odyssey to kom med to plug-in-spilleren hånd styrespaker, en alfanumerisk (QWERTY) tastatur, en antenne / spill bryter boks og en spillkassett. Det var en farget plast overlegg for TV-skjermen som ga lys play-feltet for spilleren sprites å manøvrere rundt. De joystick-kontroller eller ball og padle symbolene ble kontrollert av analoge kontrollere, i likhet med hvordan Atari 2600 paddles kontrollert spill.