Hvordan å løse et problem ved hjelp av en tallinje regneark

Hvordan å løse et problem ved hjelp av en tallinje regneark


Antall linjer er vanligvis den første introduksjon til å løse matematiske problemer med grafiske metoder. Far før studentene blir introdusert til polarkoordinater, tredimensjonale graf eller log-log plott, det er den enkle en-dimensjonale tall linje. Tallet linjen er bare en linje med jevnt fordelte divisjoner --- hash-merkene --- hvor flytter en hash mark representerer flytte ett tall: fra tre til fire, for eksempel. Å flytte en flekk mot høyre fra et utgangspunkt er det samme som å tilsette den ene til den startnummer, og flytte den ene sted til venstre er det samme som å trekke en fra startnummeret. Slik at prosessen med å legge til og trekke fra er bare gå frem og tilbake ned antall linjen.

Bruksanvisning

1 Mark eller plassere en finger på tallinjen i posisjonen som tilsvarer det første tallet i problemet.

For eksempel, hvis problemet er 8 + 3, markere nummer åtte.

Hvis problemet er 4-7, merker nummer fire.

2 Flytt til høyre fra startnummeret hvis du gjør et tillegg problem. Hvis problemet er subtraksjon, flytte til venstre.

I det første eksemplet, 8 + 3, fra nummer 8, flytter til de rette tre mellomrom.

For det andre eksemplet, 4-7, starter på nummer 4, flytte til venstre sju plasser.

3 Se på den endelige plasseringen av finger eller markør. Den endelige posisjon representerer svaret.

I det første eksemplet, etter å ha flyttet tre mellomrom til høyre fra 8 vil da være på 11.

For det andre eksemplet, etter å ha flyttet sju plasser igjen fra fire, vil markøren være på -3.

Hint

  • En måte å gjøre jobben lettere er å starte med antall den største størrelsen --- det største antallet uansett tegn. For eksempel, for problemet 4 - 7, -7 er det største antall. Så starter på -7, vil markøren flytte fire plasser til høyre, og endte på -3.