Hvordan beregne angrep Modifikatorer i Pathfinder

For å avgjøre om et angrep er vellykket eller ikke, må du sammenligne angrepet poengsum til rustning klassen av målet. Hvis angrepet poengsummen er høyere enn den rustning klasse av målet, da angrepet var vellykket. Hvis angrepet poengsum er lavere, så det er en glipp. For å bestemme angrepet score, første kastet en d20. Legg inn et angrep modifier. For å beregne angrepet modifier, må du legge til og / eller trekke fra en rekke ulike modifikatorer basert på evne score, størrelse, spell effekter og eksterne variabler.

Bruksanvisning

1 Finn din base angrepet bonus (BAB) i diagrammet oppført i hvert tegn klasse delen av Core Regelverket. Generelt fighter tegn slukking, barbarer, Rangers, paladins-start med en BAB av en på nivå 1 og fremgang på en per nivå: mens ikke-fighter tegn, for eksempel trollmenn, svindlere, geistlige, druider og skalder, start med en BAB fra 0 på nivå 1 og fremgang saktere.

2 Legg inn styrke modifier til melee angrep og din fingerferdighet modifier til varierte angrep. For å beregne din evne modifier, dele din evne poengsum med 2, runde ned og deretter trekke 5. For eksempel, en evne score på 18 eller 19 gir deg en endrings av fire.

3 Legg din størrelse modifier. De fleste spillbare raser er normal størrelse, mens halflings og tusser er små. Normal størrelse tegn har en størrelse modifier fra 0 mens små tegn har en bonus på 1. Se på størrelse modifier tabellen på side 179 av Core Rulebook for en fullstendig liste over størrelse ved.

4 Legg utvalget straffen til varierte angrep. Hvis målet er innenfor verneverdig spekter av våpenet, vil dette tallet være 0. Hvis målet er lenger unna enn området oppført, og deretter legge en -2 utvalg straff for hvert område enhet avstand mellom skytteren og målet. For eksempel, har en kort-bue en rekkevidde på 60 fot. Hvis målet er 80 fot unna, så er det en rekke straff på -2. Hvis målet er 125 fot unna, er straffen -4.

5 Legg til eventuelle våpen eller element bonuser.

6 Legg til eventuelle bonuser fra våpentrening, hvis det er aktuelt. Våpen trening legger et pluss ett å treffe bonus for en utvalgt gruppe av våpen, som økser, tunge blader, lys kniver, armbrøst og flails.

7 Legg alle andre angrep roll modifikatorer som gjelder. Tabell 8-5 på side 195 av Core Rulebook viser mulige angrep ved. Noen eksempler på angreps bonuser inkluderer flankerer (2), Invisible (2) og høyere bakken (1). Noen negative angrep modifikatorer er Blendet (-1), Shaken (-2), Utsatt (-4), og Sammenviklede (-2).