Hvordan beregne Velocity i en vinkel

Hvordan beregne Velocity i en vinkel


Velocity er en vektor, noe som betyr at den har både størrelse eller lengde og retning. I matte og fysikk, men vi ofte behov for å bryte hastighetsvektoren ned i sine komponenter - hvor fort et objekt som reiser i forhold til x-aksen, og hvor raskt i forhold til y. Takk til trigonometri, er denne typen problem er ikke så vanskelig som du kanskje tror. Hvis du har vinkelen mellom hastighet og en annen vektor, kan du bruke dette i beregningene.

Bruksanvisning

1 Måle størrelsen av hastighetsvektoren og vinkelen mellom hastighetsvektoren og vektoren eller aksen av interesse. Alternativt, hvis du jobber en matte quiz spørsmålet, vil du sannsynligvis bli gitt denne informasjonen.

2 Ta cosinus til vinkelen mellom hastighetsvektoren og vektoren eller aksen av interesse å bruke "cos" -knappen på kalkulatoren.

3 Multiplisere verdien fra det siste trinn ved størrelsen av hastighetsvektoren. Denne operasjonen gir størrelsen av hastigheten i retningen av vektoren av interesse.

Eksempel: Tenk en rakett tur på 200 km / h i en vinkel på 70 grader over horisontalen. Raketten er cruising mot toppen av en ås hvis overflate er tilbøyelig 45 grader over det horisontale. Hvor rask er den rakett som reiser med hensyn til bakken overflate (dvs. i retning av bakken toppmøte)?

Svar: Vinkelen mellom raketten er hastighetsvektor og skråningen av åsen er 70 grader - 45 grader = 25 grader. Cosinus 25 grader er 0,906, derfor 0,906 x 200 mph = 181,26 mph.