Hvordan Design din egen Game System

Hvordan Design din egen Game System


Variasjonen av spill i verden er svimlende, men som språk, de alle har visse trekk til felles. Akkurat som alle språk har et sett med grammatiske regler som beskriver hvordan du kan kombinere ord, så også har hver kamp regler for å manipulere sine komponenter. Noen spillsystemer, som sjakk, er svært optimalisert og brukes for svært få lignende spilltyper. Andre, som rollespill, er mye mer åpent.

Bruksanvisning

1 Bestem hva slags plass spillet ditt system vil arbeide med. Sjakk, for eksempel bruker en 8x8 matrise av kvadrater (selv sjakk "system" omfatter alle størrelser grid). Krigsspill (tabletop eller datamaskin) finner sted på en slags kartet. Tag, skjule-og-søker og atletisk sport foregå i "ekte" plass.

2 Lag en liste over hva slags komponenter spillet systemet vil håndtere. Dette er de tingene som vil bli manipulert i spillet plass, slik som mennene på et sjakkbrett, men de har også ting som aktørenes faktiske kropper i atletisk spill (eller deres avatarer i dataspill), utstyr og symboler, markører, bakgrunn objekter og så videre. Du trenger ikke å identifisere hver enkelt objekt; bare fokusere på nå på den slags objekter. For eksempel, hvis du var å designe noe som sjakk, ville du ikke trenger å finne opp bønder og tårn og riddere på dette stadiet; du ville bare trenger å være oppmerksom på at du vil ha brikker som har ulike måter å bevege seg på spillebrettet.

3 Bestem deg for en tidsstruktur for spillet ditt system. Vil det være turbasert, og i så fall vil spillerne alternative svinger, som i sjakk, eller vil de gjøre sine svinger samtidig, som i Stein, Saks, Papir? Merk at selv sanntid spill kan konseptuelt brutt ned i separate faser (og generelt må være hvis de er implementert som datasimulering, selv om disse fasene er usynlige for spilleren). På et minimum, vil disse fasene er beslutningsfasen (når spilleren gjør et valg) og en handling fase (når valget er utført og effekter en endring i spillet plass).

4 Utarbeide regler for hvordan de ulike delene av spillet ditt system vil samhandle. Dette er "grammatikk" av systemet: Hvordan ting oppfører? I et spill som sjakk, utgjør dette definerer gyldige trekk for hver brikke. I en mer kompleks simulering spillet på en datamaskin, kan det være intet mindre enn å utarbeide en hel fysikkmotor. Noen spill er avhengige av randomiseringsmidler, slik som terninger eller spinnere (eller tilfeldig tall generatorer i dataspill) å bidra til å løse noen av disse interaksjonene.

5 Bygg en enkel modell av spillet modell. Ofte kan dette gjøres helt med blyant og papir, men for dataspill må du kanskje skrive noen teste koden. Bruk mock-up for å kjøre noen simuleringer for å teste hvordan spillet systemet fungerer i ulike scenarier. Du vil sannsynligvis finne at en mekanisme er uhåndterlig eller utilstrekkelig på noen måte. Ikke mist motet; dette er en del av prosessen. Du ofte må gå tilbake til et tidligere trinn og redesign komponenter. Det er ikke uvanlig å måtte gå tilbake og gjøre om hele modellen fra bunnen av, men hver gang du gjør det, vet du mer om hva som fungerer og ikke fungerer.

Hint

  • Det er alltid en god idé å få et nytt perspektiv på ting. Inviter en venn til å teste spillet ditt system, eller å komme opp med scenarier, kart, seier forhold eller spillebrikker med å eksperimentere.