Hvordan en modell rakett motor arbeid?

Hvordan en modell rakett motor arbeid?


Selv i denne postmoderne tid med datamaskiner og informasjon, beholder modell Rakettene en sterk følgende blant vordende ingeniører og forskere. Mens Internett kan tilby et mangfold av distraksjoner for noen, andre vet at ingen nettside video kan matche visceral spenningen ved å sende en søyle av dundrende flamme forbi skyene og oppover til himmelen.

Grunnleggende Rocket Propulsion

Rakettmotorer og jet-motorer er to sider av samme sak; begge forbrenne drivstoff med oksygen for å skape en stråle med høy hastighet gass som skyver kjøretøyet fremover. Den primære forskjellen er at jetmotorer få oksygen inn fra utsiden og rakettmotorer bære sin egen oksygentilførsel. Rent flytende oksygen er vanligvis altfor ustabil til bruk i en hvilken som helst form for motoren, og det er derfor rakettmotorer typisk bruke en form for kjemisk oksydasjonsmiddel som bærer et par løst festet oksygenatomer som lett kan bryte fri til å brenne brenselet. Disse kjemikaliene kommer i både flytende og faste eller krystallinske former.

Basic Construction

De fleste modell rakettmotorer benytter et fast brensel og faste drivmidlet blandes sammen i en slags deig og kokt eller dehydrert til et krittlignende konsistens. Enkelhet er rakettmotoren primære dyd; den har ingen bevegelige deler, bare en ytre sak og drivstoff. Rakettmotoren starter som en papp ytre dekselet. Produsenter setter saken på slutten - med bunnen opp - og fall i en liten sprengladning. På toppen av sprengladningen de helle en langsomtbrennende forsinkelses drivstoff. Deretter kommer et tykt lag av fast brennstoff-oksidant-blanding, og til slutt en hard plugg med et hull i midten.

Tenning og Burn

I forhold til funksjon, en rakettmotor som fungerer som en kule som bærer sin egen kostnad. Starte en rakett er ganske enkel; at brukeren setter inn et par elektriske ledninger inn i hullet i den nedre plugg og inn i drivstoff-oksidant ladning og en plugg holder lederne på plass. En elektrisk ladning fører til en gnist til å hoppe ledningene - tenk på en taser - å tenne kostnader. Ladningen forbrenner og hullet i pluggen slås inn i en dyse for å øke gasshastigheten og deretter diffundere det å presse raketten oppover. Raketten fortsetter å akselerere inntil alt drivstoff-oksidant brenner ut.

Forsinkelse og gjenoppretting

Like før det siste av brennstoffet brenner bort, tennes det en langsomtbrennende forsinkelses drivstoff som fungerer som en sikring. Jo lengre forsinkelse, jo mer tid raketten vil kysten før utløser dekningsavgift. Når sikringen brenner ut, utløser rakett eksplosive utstøting ladning og blåser nesen-membran ut av raketten. Når nose-cone spretter av, distribuerer en fallskjerm og rakettkroppen flyter forsiktig til jorden, og i en dam.

Rocket Coding System - Impulse Thrust

På siden av raketten finner du en alfanumerisk kode som leser noe sånt som "C6-3" eller "A4-5." Alle rakett drivstoff er ikke skapt like; noen brenner veldig sterkt, men brenne ut raskt, mens andre gir mindre maksimal skyvekraft, men varer lenger. Den første bokstaven i sekvensen viser raketten impuls makt, eller maksimal effekt. Brevet tilsvarer en rakett klasse, og forteller deg maksimal effekt i newton-sekunder eller fot-pounds per sekund. For eksempel setter en "A" class rakett ut 0,29 til 0,56 fot-pounds per sekund, en "C" klasse satt ut 1,13 til 2,24 fot-pounds per sekund og de største "O" class raketter sette ut 4602 til 9,204 fot-pounds per sekund.

Rocket Coding System - Gjennomsnittlig Thrust og Delay

Absolutt thrust er ikke alt. Hvis motoren brenner for fort, vil din rakett akselerere som en rakett, men vil gå tom for juice for raskt å nå noen reell høyde. Det andre tallet - den "6" i C6-3 eller "4" og A4-5 - fortelle deg raketten gjennomsnittlige fremstøt i Newton sekunder. En A10-5 og en D10-4 har samme gjennomsnittlig fremstøt, men D-klassen gir mer absolutt fremstøt makt.

anbefalinger

Vanligvis er en høyere gjennomsnittlig fremstøt bedre for tyngre raketter som tar litt mer tid til å få opp til hastighet. Lavere tall er bedre for lettere raketter, som får fart raskt og så stoppe akselererer. Tallet etter streken indikerer forsinkelsen i sekunder mellom drivstoff utbrenthet og utstøting charge tenning. Dette er raketten sin kystfart tid. Du vil ha en høyere kystfart tid for tyngre raketter som opprettholder en viss treghet etter brenningen stopper, og en lavere kystfart tid for lettere de som vil komme til en skrikende stans når drivstoffet brenner ut. Det er egentlig ikke noe slikt som for mye impuls makt; det er mest et spørsmål om hvor mye motor du kan fysisk passe inn i raketten kroppen.