Hvordan endre størrelsen på bilder for RPG Maker VX

Kjent som RPG Tsukuuru i Japan, spenner RPG Maker serien i løpet av 10 år. Per desember 2013 RPG Maker VX og RPG Maker VX Ace er de siste avdrag av serien, og inkluderer flere forbedringer, for eksempel støtte for 64-bits operativsystemer. RPG Maker inkluderer et mangfold av ressurser du kan bruke til å lage spillet, men du kan også importere din egen grafikk i programmet. Du kan imidlertid ikke bare laste opp et bilde - RMVX og RMVX Ace har strenge krav til størrelsen og formatet på importerte ressurser.

Bruksanvisning

1 Trykk på "Windows-Q" for å åpne Apps skjermen, og velg deretter "Paint" fra listen. Åpne bildet du vil redigere, og velg deretter "Endre størrelse" fra Bilde-gruppen i kategorien Hjem.

2 Klikk på "piksler" og deretter gå inn i "Høyde" og "bredde" felt de riktige dimensjoner for ressursen du vil importere. For eksempel vil bruke bildet som en kamp grafisk, skriv "544" som bredden og "296" som høyden.

3 Klikk "OK" for å endre størrelsen på bildet til angitte dimensjoner. Trykk "Alt-F", pek på "Lagre som" og velg deretter "PNG bilde" eller "JPEG Picture" fra alternativene.

4 Skriv inn et navn for endret størrelse bilde og klikk "Lagre".

Hint

  • Se listen over grafikkstandarder (lenke i Resources) for å finne riktig høyde og bredde for ressursen du vil importere.
  • For å importere filene, åpner Resource Manager fra verktøylinjen i RMVX og velg deretter ressurstypen fra venstre. Klikk på "Import" knappen og deretter navigere til mappen som inneholder filen du vil importere. Velg filen og klikk "Åpne". Importerte varer er merket med en rød sirkel.
  • Noen ressurser grafikk består av flere bilder. For eksempel, er en fil som inneholder ansikt grafikk 384-ved-192, men består av åtte 96-for-96 bilder med hvert bilde som representerer et annet ansikt grafisk.
  • Du må kanskje beskjære bildet etter resizing det, avhengig av størrelsesforhold. Hvis du ikke kan oppnå de riktige dimensjoner, klikk på "Velg" i bildegruppen og dra markeringsrammen rundt området av bildet du vil bruke. Maling vises på nederste bar den nåværende høyde og bredde på markeringsrammen. Når boksen er de riktige dimensjoner, klikk på "Beskjær" på verktøylinjen.
  • Du trenger en grafikk editor som Adobe Photoshop, GIMP eller Paint.NET for å endre størrelsen pixel art. Paint bruker bikubisk resampling, noe som gjør pikslene vises "myke" eller "uklar". For å bevare integriteten til pixel art, derimot, må du bruke nærmeste-nabo skalering. I Photoshop velger du "nærmeste nabo" fra "Oppdater bilde" drop-down menyen i Bildestørrelse vinduet; i GIMP, velger du "Ingen" fra "interpolering" drop-down menyen i Scale bildevinduet; i Paint.NET, velg "Nærmeste nabo" fra "resampling" drop-down menyen i Resize vinduet.