Hvordan finne den Volum av prismer og Pyramidene

Hvordan finne den Volum av prismer og Pyramidene


Finne volumet av et objekt er neste steg opp fra å finne området. Du har gått fra å håndtere to dimensjoner til tre. Du må fortsatt det todimensjonale informasjon om området, men fordi formlene for å beregne volum stole på denne målingen som en av to viktige verdier som trengs for å fullføre ligningen. Å måle volumet av et prisme - en form med parallelle, samsvarende ender - krever den grunnleggende området pluss høyden til objektet. Pyramider, skjønt, samles til et punkt ved den ene ende, å redusere volumet av formen i forhold til et prisme. Uavhengig av antallet sider, trenger en pyramide en tilleggsverdi som inngår i formelen for å finne dens volum.

Bruksanvisning

Prism

1 Finn arealet av en av sidene av prismet. Måle lengden og bredden av en side av prismet og multiplisere dem, eller, hvis prismet er noe som en sylinder, kvadrerer radius og multiplisere det med pi.

2 Finn høyden på objektet - gjør dette for torg, sylindere, rektangler og alle prismer - og multiplisere det med tallet du fikk i forrige trinn.

3 Multipliser høyden og enten bredde eller lengde, og multipliserer det med den gjenværende lagets verdi som en alternativ måte å finne volumet av prismer som kvadrater og rektangler. Når du arbeider med en form som et rektangel, spiller det ingen rolle hvilke to tall du begynne med fordi du vil til slutt multipliserer alle tre.

Pyramide

4 Finn arealet av bunnen av pyramiden. Dersom pyramiden har fire sider, vil base har fire sider; multiplisere verdiene av to tilstøtende sider. Hvis det har tre sider og bunnen er en trekant, velger en kant av den trekant som basen, multiplisere det med høyden - lengden på den vinkelrette linje som strekker seg fra basislinjen til toppen av det øverste punktet i trekanten - og multiplisere alt med 1/2. Uansett form bunnen av pyramiden er, bruke formelen du normalt ville bruke til å finne at figurens området. Merk bunnen av en pyramide er aldri runde; som ville være en kjegle, en pyramide ikke.

5 Multiplisere området av basen med høyden av pyramiden. Høyden er, som høyden av en trekant, lengden av den vinkelrette linje som strekker seg fra bunnen av pyramiden rett under den øverste punkt, hele veien opp til det øverste punkt.

6 Multiplisere verdien fra forrige trinn med 1/3.