Hvordan Resultat i Classic Farkel

Hvordan Resultat i Classic Farkel


Classic Farkel er en enkel terningspill som krever kun seks terninger med en penn og papir for å holde score. Ifølge Farkelrules.com, Sir Albert Farkle begynte spillet i det 14. århundre. Andre kilder mener Farkel seilte over med seilere på franske handelsskip på 1600-tallet. Uansett hvordan det ble startet, er Farkel en etablert online og brettspill. Selv om stykket kan være forenklede, er det scoring ganske komplisert.

Bruksanvisning

1 Rull terningen og undersøke verdiene.

2 Resultat rull med etablert Farkel scoring tabellen. Poeng fokuserer på enten verdien av en enkelt dyse eller en kombinasjon. Ones og femmere har høyest enkeltverdi og score så en dør eller i en kombinasjon. De er verdt 100 poeng, og femmere 50 poeng.

En kombinasjon av noe annet enn de eller femmere må inneholde minst tre terninger. Tre som er 1000 poeng; tre toere er 200 poeng; tre treere er 300 poeng; tre firere er 400 poeng; tre femmere er 500 poeng og tre seksere er 600 poeng.

Kombinasjoner omfatter også grupper av terningene ikke alle det samme nummeret.

Seks terninger i stigende rekkefølge (1,2,3,4,5,6) tilsvarer 1000 poeng og tre sett av par (som 1,1,2,2,3,3) er lik 750 poeng. Noen dør kombinasjoner sammen mer enn tre dør (2,2,2,2) doble i stillingen. For eksempel fire toere er verdt 400 poeng. En kombinasjon teller ikke med mindre det skjer i en enkelt rulle.

3 Bank poengsummen din hvis det er hensiktsmessig. Dette er en strategisk beslutning. Så lenge en spiller scorer minst ett punkt i en rull, har hun mulighet til å innkassere poengene eller fortsette å rulle. Banking punkter betyr slutten på din tur. Du må score minst 500 poeng i første sving før du kan banken.

4 Plukk ut scoring terningene og kaste de gjenværende terningene igjen. Dette er det alternativet hvis du ikke bank. For eksempel, hvis du kaster to femmere, kan du sette de to femmere til side og plukke opp de resterende fire terningene rulle. Hvis du scorer på alle seks terninger, kan du plukke opp de seks terninger og rull igjen. Rolling uten resulterende score, kjent som en farkel, betyr at du mister alle poengene laget under din tur. Hvis du kaster en god hånd på første forsøk, må du bestemme om du vil risikere at hånden eller stoppe ved banktjenester.

5 Fortsett spillet til en spiller når 10.000 poeng. På dette punktet, har hver spiller en mer sving. Spillerne må holde rulle før de slo lederens poeng eller farkel.

Hint

  • Noen elektroniske versjoner av dette spillet kan scorer kombinasjoner annerledes.