Liste over 3D-spill motorer

En video spillmotor er ryggraden som alt innholdet (karakterer, nivåer, kunstig intelligens, etc.) er bygget rundt. Populære spill motorer oppdateres ofte og brukes i en rekke spill før de blir utdatert.

Unreal

Unreal-motoren ble først introdusert i 1998 med utgivelsen av den opprinnelige Unreal Tournament. Siden begynnelsen har Unreal-motoren blitt rost for sin evne til raskt å gjengi 3D-miljøer på en gjennomgående høy bildefrekvens. Epic, utviklerne av Unreal-motoren, har alltid oppmuntret brukerskapt innhold med utgivelsen av offisiell tekst og videodokumentasjon. Populære spill som har brukt Unreal motoren inkluderer Bioshock 1 & 2, USAs Army og Splinter Cell.

Skjelv

Quake motoren ble først introdusert i 1996 med utgivelsen av den originale Quake. Quake var en av de første spillene til å virkelig bruke et fullt pre-rendret 3D-miljø. Ved å bare gjengi hva spilleren kan se, dette er tillatt motoren til å fokusere mer detaljer i det som ble vist. Som i 2010, er Quake-motoren er den eneste spillmotoren til å bruke OpenGL, i stedet for den mer utviklervennlig DirectX. Populære spill som har brukt Quake motoren inkluderer Quake 3, Return Castle Wolfenstein og Half Life.

Kilde

The Source-motoren ble først introdusert i 2004 med utgivelsen av Counter Strike: Source. The Source-motoren til slutt skulle bli den viktigste motoren for alle Valve Software spill, inkludert Half Life 2 og etterlatt for å dø. Source har avanserte rendering teknikker som "high dynamic range rendering", som kan skape mer realistisk belysning.