Motor Sykkel Games

Motor Sykkel Games


Ettersom teknologien bak dem har utviklet seg, så også har motorsykkel racing spill. Originale motorsykkel spill var i utgangspunktet spill som rullet fra side til side på en måte som utnyttet en litt modifisert versjon av siderullende eventyr videospill kode. Som teknologi tillatt for ytterligere sprite manipulasjon, og senere 3-D kantet modellering av racer og selvfølgelig motorsykkel videospill utviklet seg til en realistisk spillopplevelse.

8-Bit Era - Rulle Generation

Den 8-bit æra av videospill ble dominert av Nintendo Entertainment System, med Sega Master System være en fjern andreplass i salg i de fleste markeder. De motorsykkel racing spill av denne epoken alle anbefalte sykkelen rulle langs en horisontal eller vertikalplanet, uten sprite skalering, fordi teknologien av epoken ikke tillate dybdesyn, og som sådan, gjorde disse spillene ikke formidle en ekte følelse av hastighet. Varemerke spill av æra var Nintendos Excitebike og Segas Enduro Racer.

16-Bit Era - førstepersonsperspektiv

Som spillbransjen kommet inn i 16-bit generasjon ved begynnelsen av tidlig 90-tallet, Sega Genesis og Super Nintendo-konsoller dominerte industrien, med salg å være ganske jevnt fordelt. Den 16-bits teknologien tillot motorsykkel spill til fremgang hinsides den bare å flytte en sprite langs skjermen og inn på arenaen av sprite skalering. Sprite skalering tillot disse motorsykkel spill til nå tilby bak-rytter og første-person visninger slik at spilleren kan føle som om han faktisk går fremover. Følelsen av fart ble formidlet ved å lage sprites portretterer bakgrunn objekter vokse seg større som rytteren flyttet frem. Electronic Arts 'Road Rash og Segas Super Hang-On var blant de mest kjente spillene av æra.

32-Bit Era - Polygonal Modeling

Den 32-bit æra av videospill kom i full blomst i 1995 med innføringen av Sony PlayStation og Sega Saturn og 1996 utgivelsen av Nintendo 64. Dette var den generasjonen av 3D og polygoner, som grafisk kraft av disse 32- og 64-bit konsollene nå tillatt for sanntids gjengivelse av 3D-figurer består av polygoner. Hovedvekten forskjøvet til første-person perspektiv og kurs, sykler og ryttere var begynt å bli gjort av polygoner enn sprites, noe som åpner for en videre vekt på dybde og hastighet. Electronic Arts 'Road Rash ble gjenskapt ved hjelp av denne kantet teknologi, mens spill som Sega Manx TT Superbike vises hvordan polygoner kan virkelig flytte racingsjangeren fremover.

Post 32-Bit - Polygon spesifiseringer

Med introduksjonen av Sony PlayStation2, Microsoft XBox og Sega Dreamcast ved daggry av 2000-tallet, det mangekantede bevegelsen videre utviklet seg. Disse maskinene var i stand til å gjengi flere polygoner per sekund, noe som åpner for mer detaljerte biler, syklister og miljøer, og åpner for en høyere bildefrekvens. Evnen til å gjengi flere polygoner per sekund, og hvordan den økte brukbare bilderater tillatt for spill til å bevege seg mer jevnt, samt formidle en raskere fartsfølelse enn tidligere konsoller.