Puslespill og spill har å gjøre med misjonærer

Puslespill og spill har å gjøre med misjonærer


En misjonær er en person som forsøkte å omvende folk til å akseptere en bestemt lære, vanligvis av religiøs art. Kristendom, islam og buddhisme har alle produsert misjonærer på et eller annet tidspunkt, og det er noen bevis for jødiske misjonærer også. Puslespill og spill som involverer misjonærer inkluderer klassiske logiske gåter, spill ment å bli spilt i grupper og dataspill.

Misjonærer og Cannibals

Målet med denne logikken puslespillet er å finne ut hvordan tre misjonærer og tre kannibaler kan lykkes krysse en elv med en liten båt. Båten kan bare holde to personer på en gang, og det kan ikke krysse elven uten minst én beboer. Kannibaler vil drepe og spise misjonærene om de noen gang flere enn dem på en bestemt side av elva.

En løsning er å sette en misjonær og en kannibal i båten, og slippe kannibal av på den andre siden. Misjonæren tar båten tilbake. Deretter to kannibaler ombord i båten, og en kannibal tar det tilbake. To misjonærer deretter ta båten over elva. En misjonær blir av, og en kannibal får på. De kommer tilbake til den andre siden av elven, og kannibal blir av, mens en annen misjonær får på. De to misjonærer reise til den andre siden av elven, og begge forlate båten. Den ene kannibal på den siden av elven om bord i båten, og kan frakte den andre kannibal over.

Venetian matematiker Niccolò Fontana Tartaglia foreslo de essensielle delene av denne logikken puslespillet i det 16. århundre. Mann og kone ta plassen til misjonærer og kannibaler i den opprinnelige versjonen. Substitusjon av misjonær og kannibaler stammer fra det 19. århundre, og gjenspeiler fordommer og stereotypier av den tiden.

Misjonsspill

Misjons Game er et online spill utviklet av Kommunion. Spillerne tar på seg rollen som en misjonær som har bare 30 dager til å starte så mange kirker som mulig. Spillere oppnå dette ved å bringe landsbyer bibler og forsyninger. Mye av utfordringen kommer fra hindringer møtte underveis til landsbyene. Spillerne må krysse fjell, ørkener og elver for å nå sine mål, mens på samme tid å unngå rovdyr som løver og slanger.

simulering

Det er mulig å simulere den generelle opplevelsen av misjonsarbeid i en gruppesammenheng. Spill krever tre til fem personer, en dør og fire bunker med kort farget blå, grønn, rød og rosa. Hver spiller tar rollen misjonær, med det formål å være å døpe så mange mennesker som mulig. Folket er representert ved kortene, med fargen på kortene som indikerer hvor nær de er til å bli døpt. Spillere må ha med alle sine folk gjennom alle fire nivåer. Deres første nivået er "interessert", representert ved de blå kort. Det andre nivået er "spent", representert ved de grønne kort. Det tredje nivå er "klar", representert ved de røde kort. Det fjerde nivået er "døpt" representert ved den rosa kort.

Hver spiller kaster terningen etter tur og bestemmer resultatet fra en forberedt liste. Die ruller finne ut hvor mange mennesker hver spiller er å jobbe på og progressive resultater for hver person.

Civilization IV

Civilization IV er et tur-basert datamaskin strategispill ment å simulere vekst og fall av sivilisasjoner gjennom historien. Misjonærer er en av mange enheter som spillerne kan bygge. Deres viktigste formål er å reise til en fiende byen og forkynner en bestemt religion. Det er en sjanse til å etablere at religion i byen med alle misjonærer sendt. Sannsynligheten for at dette skjer øker med hver by hvor religion blir etablert. Spillere høste en rekke fordeler fra å spre religioner at de har grunnlagt.