Regler for å spille Bridge

Bridge er et av de mest populære versjonene av trick-vinnende kortspill, men reglene kan være komplisert for nybegynnere. Det er et lagspill, som involverer to lag med to spillere hver. Det er spesielle regler for hvor mange triks hvert lag prøver å vinne i et spill, hvordan de spiller kortene for å vinne triks og hva trumf-kort (kort drakter som slår alle andre kort) er brukt i løpet av spillet.

Avtale

Alle fire spillere sitte ved bordet, med lagkamerater sitter overfor hverandre, og de velger forhandleren. Spilleren til venstre for dealeren stokker dekket, skjærer en til forhandleren rett det, og deretter dealeren 13 kort til hver spiller. Som dealeren kortene, mikser giverens partner en andre dekk og plasserer det til hans / hennes rett, som plasserer den til venstre for den neste hånden sin forhandler. At dekk er brukt for neste avtale.

budgivning

Etter avtale, spillerne bud for antall triks de må vinne for spillet. Giveren åpner med et nummer og en dress; åpningen bud er at antall pluss seks (et bud på en betyr sju triks) og farge (klubb, diamant, hjerte, spade) er det trumf farge (en spiller kan by på noen trumfer). "En klubb" er den lavest mulig bud og "seven uten trumfer" er høyest. Budet reiser klokken rundt bordet, som hver spiller øker budet nummer eller dress, "double" eller "fordobler" budet eller passerer på budet. Etter tre strake pasninger, blir stående budet kontrakten for spillet, og laget som vinner budet må vinne denne kontrakten for spillet. Spilleren som gjorde det vinnende budet er "fører" med hans / hennes partner å være "dummy".

Spille

Spilleren på declarer venstre fastsetter et kort for å starte den første trikset, og de andre spillerne prøve å vinne det trikset ved å spille et høyere kort i samme farge eller en trumf. Spilleren med det høyeste kortet eller høyeste trumf vinner utslaget for hans / hennes team. Den "dummy" spiller velger aldri hvilke kort å spille fra hans / hennes egen hånd, men i stedet legger hånden forsiden opp på bordet; det spiller velger hvilke kort å spille. Den spilleren som kortet vant trikset fører neste triks.

Scoring og vinne

Stillingen er telt etter å ha spilt alle triksene. En fører lag som vant sin kontrakt får 20 poeng per triks hvis trumf var klubber / diamanter og 30 hvis det var hjerter / spar. Hvis det var ikke trumf, teamet får 40 poeng for første trikset og 30 for resten. De får doble poeng på en kontrakt som ble doblet i løpet av budgivning garn dem to ganger poeng og en med enda større kontraktstildelinger fire ganger så mange. Det spiller team vinner poeng mot spillet bare hvis de vinner kontrakten, og de bare får poeng for antall kontrakts triks. Play fortsetter med en ny avtale før ett lag får 100 poeng, vinner spillet. Best to av tre kamper vinner kampen.

bonuspoeng

Lagene får også bonuspoeng avhengig av triksene de vinner, men bonuspoengene teller ikke vinne spillet. Det spiller team får 50 bonuspoeng for å vinne en doblet kontrakt og 100 for en redoubled kontrakt. Hvis de vant en kontrakt for 12 triks (kalt en liten smell), de får 500 poeng hvis de ennå ikke har vunnet en kamp og 750 hvis de har vunnet en gang. Å vinne en 13-trick kontrakten (en grand slam) garn 1000 poeng for lag uten seier og 1500 for lag med en seier. Hvis de vunnet flere triks enn kontrakten er oppgitt, din få 20 poeng per triks hvis trumf var klubber / diamanter og 30 om det var hjerter / klubber. Dersom kontrakten ble fordoblet, men disse punktene er 100 per ekstra triks hvis de ikke har vunnet en kamp og 200 hvis de har vunnet (disse punktene dobbelt hvis kontrakten ble fordoblet). Hvis det spiller team ikke vinner kontrakten, motstanderne vinne 50 bonuspoeng for hvert triks under kontrakten ikke vant; dersom kontrakten ble fordoblet, de får 100 poeng for første triks, 200 for andre og tredje og 300 for noen andre. Disse motstanderens bonuspoeng dobles hvis det spiller vinner et spill og doblet igjen hvis kontrakten ble fordoblet.