Risiko Spilltips

"Risiko" ble oppfunnet av den franske regissøren Albert Lamorisse på 1950-tallet. Han opprinnelig heter det "Conquest of the World", men det ble "Risk" en gang Parker Brothers kjøpte den. Det har siden blitt et fast innslag i tabletop brettspill, med mange variasjoner og en fanskare som elsker sin elegante bruk av grunnleggende taktikk og strategi. Som alle store spill, er "Risiko" lett å lære, men besitter en stor dybde.

strøm~~POS=TRUNC baser

En liten, kompakt maktbase er lettere forsvares og gjør en bedre marshaling bakken for angrep enn en med mange sårbarheter. Den "Risk" styret har en rekke "flaskehalser" som gjør ideelle steder for sentralisering av makt. Australia er et bra sted for dette, fordi den bare har ett poeng for angrep, mens Sør-Amerika har bare to. Plus, holder et kontinent gir deg flere hærer hver sving. Hvis du ikke har råd til å gripe slike steder, planlegge festninger rundt lignende flekker, med nøye utvalgte defensive steder som begrenser motstanderens alternativer når angripe.

Fornærmelse

Defense er nøkkelen til å opprettholde din maktbase, men du vil ikke vinne spillet uten å ta initiativet. Når du angriper, se på det store bildet. Tenk hvor mye territorium kan du konsolidere når du har beslaglagt det, og om du kan holde det mot noen kontringer. Tenk på hva det nye territoriet får deg eller hvordan det gjør vondt dine motstandere. Klassiske militære strategi sier at du trenger tre ganger så mange angripere som forsvarere når du starter en offensiv, som fungerer som en god tommelfingerregel i spillet. Også vurdere sårbarheten i din makt base når du angriper, og om du drar deg åpen som du utvider. La det være nok hærer bak for å avskrekke potensielle angripere.

allianser

Diplomatiske allianser er midlertidige ting på beste i "Risk". Til slutt kan det bare være én seierherre. Men i spill hvor en spiller blir fremrykkende raskt, sømmer seg de andre å band sammen og stoppe ham. To spillere som angriper den samme fienden på forskjellige fronter tvinge ham til å dele sine hærer, og i tilfeller der en spiller kontrollerer en betydelig del av styret (som både Nord- og Sør-Amerika), de andre spillerne må stoppe ham umiddelbart, eller han vil kjøre roughshod over mange av dem. Allianser vil skifte som spillets makt dynamikk endring, og det er ingen regler for oppførsel blant andre spillere. Som i det virkelige liv, må du se tilbake og vite når en forhenværende alliert har mistet sin nytteverdi.