RPG Maker XP Tutorial på hvordan å lage en egendefinert vindu Skin

RPG Maker XP Tutorial på hvordan å lage en egendefinert vindu Skin


RPG Maker XP, et program som lar deg lage rollespill på datamaskinen, kan du også importere grafikk inn i spillet. Dette gir spillet sin egen utseende mens RPG Maker selv gjør mesteparten av programmering for deg. En måte å oppnå et nytt utseende er å lage vindusskinn, som er grafikk for tekstboksene der karakterenes tale og handlinger vises.

bruksanvisning

1 Lag en ny fil i bilderedigeringsprogrammet, 192 piksler høyt av 128 piksler bredt. Dette bildet er delt inn i mindre firkanter som blir hver del av vinduet. Til venstre er et stort torg som blir din bakgrunn. Til høyre er flere ruter som blir kantlinjer og annen grafikk. Vinduskarmen er øverst til høyre, med kommandoen markøren og pause tegn for å gjøre valg i sentrum, og pilen pekere brukes i kampsekvenser nederst.

2 Paint bakgrunnsbildet. Dette er 128x128 piksler plassen på venstre side av grafikken. Denne bakgrunnen vil strekke å imøtekomme tekst vinduer i spillet, så det er best å holde det enkelt, ofte en farge eller gradient. Design som ser fint i boksen ofte forvrenge inn skjemmende figurer på skjermen.

3 Lag vinduskarmen og rullepilene øverst til høyre torget, som er 64 piksler med 64 piksler. Pynt til hjørnet av rammen skal være innenfor de 16 pikslene på hjørnene av denne boksen. Sentrum av denne grafikken er for pilene.

4 Design kommandoen markøren og pausetegn i de to 32x32 rutene under vinduskarmen. Den venstre kvadrat er kommandoen markøren, for å fremheve et valg. Dette er farget annerledes enn bakgrunnen for å gjøre det skiller seg ut. Den høyre boksen er pause tegn som indikerer spillerens innspill er nødvendig på skjermen. Den er delt inn i fire bokser av 16x16 piksler, der hver av disse mindre bokser som utgjør en ramme av animasjon i markøren.

5 Tegn pil pekere. Pilen Markøren er det blinkende ikonet som brukes i kampen om å angi mål. Animasjonen rammer er nederst til høyre nedenfor kommando markøren og pause grafisk. Begge rammene i animasjonen er 32 piksler x 32 piksler.

6 Lagre filen og importere den til RPG Maker. De tre filtyper .png, .jpg og .bmp er den eneste filtyper RPG Maker XP vil gjenkjenne. Bruk "Materialbase" under "verktøy" for å importere filen til riktig mappe.

Hint

  • Bruk den opprinnelige grafikken i RTP-filen som en mal. Man kan i det vesentlige spore denne fil, og eliminere behovet for å telle piksler.
  • Du kan ikke få det resultatet du ønsker på første forsøk. Åpne bildet program og justere filen til den ser ut slik du ønsker. Selv endre en piksel kan gjøre en stor forskjell.