Slik spiller Scooby Doo Clue

Scooby Doo Clue tar Hasbros klassiske krimroman fengsler og gir det en tegneserie vri. Reglene og spill for dette brettspillet forbli den samme som den originale Clue men bruker karakterer og våpen fra tegneserie i stedet for standard cast. Formålet med Scooby Doo Clue er å avgjøre hvem som er morderen, hvor det skjedde og med hvilke våpen. Scooby Doo Clue er spilt av tre til seks spillere.

Bruksanvisning

1 Velg en spiller karakter. Scooby gjengen spiller de deler av den opprinnelige cast fra Clue: Ms Scarlet er spilt av Daphne, Scooby Doo er oberst Mustard, Mr. Green er spilt av Fred, er Velma Mrs. Peacock og Shaggy er professor Plum. Fru White er ikke representert ved et Scooby gjengmedlem, men hun er fortsatt tilgjengelig for å spille.

2 Plasser token på den tilsvarende start fliser på spillebrettet.

3 Plasser en våpen i hver av de ni rom. I stedet for den klassiske lysestaken, bly pipe, revolver, kniv, tau og skiftenøkkel, bruker Scooby Doo Clue Funland Robot Ray Gun, Carlotta Spell Book, Frankensteins Chain, Witch Doctor Staff, Ghost klovnens Bomb og Rødskjeggs Sword. Rommene i denne spesialutgaven er de samme som originalen, bortsett fra at en gravplass har blitt lagt til.

4 Sortere kortene i tre grupper: mistenkte, Rom og våpen.

5 Shuffle hver gruppe separat og legg dem med forsiden ned på bordet.

6 Velg det øverste kortet fra hver haug og uten å se på den, legg den i konvolutt merket "Fortrolig". Konvolutten inneholder nå tre kort med svar på mysteriet: Hvem, hva og hvor?

7 Kombiner de tre dekk og stokke.

8 Ta ut alle kortene til hver spiller, ett om gangen, og med ansiktet ned.

9 Sjekk ut de kortene du har i din hånd på din detektiv notisblokk. Siden du har disse kortene i hånden, kan de ikke være i "Confidential" konvolutt.

10 Begynner spillet med Ms Scarlet (Daphne). Kast terningen og flytt tilsvarende antall fliser. Bevegelse er begrenset til horisontale og vertikale bevegelser; diagonale bevegelser er ikke tillatt. Hensikten er å gjøre det til et rom, slik at du kan komme med et forslag.

11 Lag et forslag hvis du lander i et rom. Du må bruke rommet du opptar i ditt forslag. Velg et våpen og en mistenkt til å følge rommet. Erklærer som du tror begått forbrytelsen, som våpen og i hvilket rom (rommet ditt token er i).

12 Se på kortene dine hvis du er spilleren til venstre for anklageren. Hvis du har et av kortene han foreslo, vise det til ham. Han sjekker deretter av at kortet fra notatblokken. Hvis du ikke har noen av kortene han foreslo, den neste spilleren til venstre viser et kort, hvis mulig.

1. 3 Fortsett å flytte rundt på brettet for å lage forslag. Når du er sikker på - gjennom prosessen med eliminering - av som begikk drapet, med hva våpen og der, kan du lage en offisiell anklage. I motsetning til å lage et forslag, trenger du ikke å være i rommet for forbrytelsen å gjøre en anklage.

14 Se i konvolutten, men ikke la de andre spillerne ser kortene. Hver spiller kan bare gjøre en anklage; Derfor, hvis din gjetning er riktig, blir du eliminert fra spillet. Hvis du er riktige, vinner du.