Stage Lighting Theory

Stage Lighting Theory


Ingen enkelt scenelys teorien passer hver forestilling situasjon. For begynner designere, to av de mest vanlige belysnings teorier er nyttige for spesielle arrangement belysning: McCandless belysning teori og tre-punkts belysning. Spesielle aktiviteter som dans og figurteater, har sine egne belysnings teorier, men alle lysdesign bør fokusere først på sikt fra publikums synspunkt.

McCandless Lighting Theory

Den McCandless belysning teori, utviklet av Stanley McCandless, regnes som far til moderne belysning design, foreslår å dele scenen i overlapp opptrer områder. To kilder fra fronten og en kilde fra baklys hvert område, danner en likesidet trekant rundt området med lysarmaturer med apex på baksiden. De to frontlyktene skal overlappe den samme plassen, vanligvis med en farget blå eller lavendel og den andre farget rosa eller oransje, miksing å danne hvitt lys. Ekstra lys kan legges rett ned fra toppen eller fra høye eller lave sidevinkler. De to-point foran belysning med ulike farger hjelper belyse begge sider av utøverne, men kaster litt forskjellige skygger på hver side for å skape form. Bakgrunnslyset hjelper skille utøver fra bakteppet, styrke visuell dybde. Andre lys kan legge til farge eller fylle ut skygger.

Tre-Point Lighting

En populær film og foto teknikk, tre-punkts belysning deler også scenen i områder. I dette tilfellet blir hvert område belyst forfra av en enkelt kilde, som kalles en "nøkkel" lys, samt en rygg lys, vanligvis fra en høy eller lav vinkel (dette hindrer skinner lyset inn i publikums øine, som et medium eller flat vinkel tilbake lys ville) og en tredje lys fra den ene siden til å fylle ut skygger. Denne belysning teorien stammer fra ideen om at naturlig lys, som sollys eller innvendig belysning, kommer vanligvis fra en enkelt kilde, etterlignet av nøkkelen lys. Tilbake belysning legger dimensjon, mens fyllet lys forbedrer sikten ved å legge mykt lys inn i skyggene igjen av nøkkelen lys.

Dance Lighting

Danseforestilling belysning avhenger ofte tungt på lysene fra uvanlige vinkler, slik som lav-vinkel side lys eller lys som skinner rett opp eller ned. Teorien bak dette belysning teknikken er at skygger hjelpe legge dimensjon. Kurvene av en danser muskulatur er markert ved side eller lav-vinkel lys, noe som også gjør hver bevegelse mer synlig for publikum. Fordi kroppen bevegelse er ofte mer kritisk enn ansiktsuttrykk innen dans, understreker dette belysning stil hele kroppen lys over et fokus på lyse ansiktet lys.

Andre Special Lighting

Belysning for dukketeater og tryllekunstnere fokuserer ofte på å trekke publikum oppmerksomhet til en del av scenen mens de gjemmer seg andre deler. Sterkt lys fra lave eller høye vinkler kan skinne rett over scenen, så objekter plassert innenfor lyset blir sett mens dukke eller tryllekunstner assistenter er skjult i mørket like bak lyset. Stage belysning for andre arrangementer trekker også fra denne teknikken, ved hjelp opplyste områder å trekke fokus til visse områder av en scene og samtidig la andre områder mørkt eller dempet for å kontrollere hva publikum ser.

betraktninger

For alle lysforhold, velger teori eller belysning stil som passer lokalet, tilgjengelig belysningsutstyr og ytelsesbehov. Det er ingen feil måte å tenne en ytelse så lenge publikum kan se hva du vil de skal se.