Stand-Up Arcade Games

Før ankomsten av hjemmet dataspill, videospill dukket opp i arkader over hele landet. De besto av stand-up-modeller, som brukeren spilt ved å stå i front av maskinen og instruksjons knapper og spaker. Stand-up arcade spill koster en fjerdedel for hver spiller, og fungerte som en bro mellom low-tech karneval spill som Skee-ball og dagens sofistikerte hjem dataspill. Deres grafikk er råolje etter moderne standard, men de tok en stor dyktighet å mestre.

pong

"Pong" i hovedsak laget stand-up arcade spill industrien. Den ble utgitt av den ferske Atari aksjeselskap i 1972 og var en enkel versjon av ping pong. Spillerne kontrollerer pixelated stolpene på skjermen, som fungerer som padleårer. En mindre klynge av piksler fungerer som en ball, spretter frem og tilbake mellom padleårer. Hvis spilleren ikke kan blokkere "ball" før det blir forbi sin "paddle" og sende den tilbake til den andre spillerens "paddle", mister han et poeng.

Space Invaders

Inspirert av suksessen til Pong, Atari begynte å slippe flere kamper i løpet av 1970-tallet. Dens avslapnings hit var "Space Invaders" i 1978. Det raskt flyttet utenfor de tradisjonelle spillehall og stand-up-konsoller kan bli funnet i restauranter og lignende mainstream steder. Spilleren kontrollerer en pixelated kanon som beveger seg frem og tilbake langs bunnen av skjermen. En rekke bunkere sitte over ham, og gir beskyttelse mot radene av romvesener sakte beveger seg nedover skjermen. Spilleren prøver å skyte aliens mens de kaster bomber i et forsøk på å bryte hans forsvar. Jo færre aliens venstre på skjermen, jo raskere de resterende romvesener forhånd. Spilleren må skyte dem alle ned før de enten nå ham eller slippe bomber på ham.

Pac-Man

"Pac-Man" kom i 1980, for å markere et avvik fra tidligere spill som fokuserte på romskip og verdensrommet kamp. Den har en rund gul figur som heter Pac-Man, hvor spilleren beveger seg gjennom en labyrint full av prikker. Som han beveger seg, sluker Pac-Man opp prikker og score poeng. Han trenger å unngå de fire gelé-fisk-lignende skapninger som streifer labyrinten prøver å spise ham. Fire store prikker i labyrinten. Når Pac-Man spiser dem, hans fiender blir til blå spøkelser for en kort periode, og han kan sluke dem. Spillet ble en mani etter at den ble lansert - gyting oppfølgere, merchandising tie-ins og en lørdag morgen tegnefilm - og i dag står som et ikon av Amerika på 1980-tallet.

Donkey Kong

"Donkey Kong" ble utviklet av Nintendo spillselskap i 1981, en innsats som har gjort selskapet til en av de mest anerkjente videospill produsenter i verden. Det var en "plattform" spillet, slik at tegnene til å hoppe fra suspenderte plattformer. Titulær ape griper en hjelpeløs jomfru og bærer henne høyt opp i et bygg under oppføring. Spilleren kontrollerer en liten mann i blå og rød med en Snurrebart: klatring dragere av bygningen mens ape kaster tønner på ham. Mannen kan enten hoppe over tønner eller knuse dem med en klubbe tilgjengelig for å ta tak. Donkey Kong viste seg å være en stor hit og ga støtet til en kontinuerlig rekke oppfølgere og spin-offs. Spillets helt - Mario - ble en av selskapets mest anerkjente tall.