Brettspill som bruker Marbles

Historisk sett har brettspill hadde stykker i et stort utvalg av former. Fra brikker i "Sorry" til plastsektorer av "Trivial Pursuit", ingenting har vært off-limits. En av de mest vanlige bord spillebrikker, men er marmor. Marbles er koblet til gamle strategispill som Kinasjakk til action-spill som «Hungry Hungry Hippos."

Kinasjakk

Kinasjakk er en hundre år gammel brettspill for to til seks spillere. En Kinasjakk styret er formet som en davidsstjerne med seks poeng. Dimples på forsiden av brettet holde kulene på plass. Spillere kan bare flytte en marmor til en tom plass over en annen marmor. Smarte spillere prøve å sette sammen lange hopp for å få en klinkekuler til motsatt side stjerne så raskt som mulig. Vinneren er den første spilleren til å flytte alle 10 av sine klinkekuler til motsatt side.

forverring

"Forverring" ble først introdusert i 1962. Målet er å flytte alle dine klinkekuler rundt på brettet fra start til hjemmet. Die kaster bestemme hvor mange plasser en marmor kan bevege seg. Spillere har ikke lov til å passere sine egne klinkekuler, og lander på en annen spillers marmor vil føre dem til å gå tilbake til start. "Forverring" kan spilles med opp til seks spillere.

Mancala

Mancala er en telling spill som består av en tre spillbrettet med 12 grunne groper arrangert som et egg kartong og et stort rom i hver ende av brettet. Hensikten er å samle flest kuler i kammeret, og lure motstanderen til å miste sine klinkekuler først. Hver spiller starter med tre klinkekuler. Start spiller velger en marmor fra hans side og faller en inn i en tom grav. Spillerens utveksling snur, med hver prøver å få sin siste marmor til å lande i mancala (det store kammeret) eller et tomt område på sin side av brettet.

Hungry Hungry Hippos

Barnas spillet "Hungry Hungry Hippos starter" med fire spillere får fem kuler hver. Hver spiller kontrollerer en plast "flodhest" festet til en spak. Hver spiller presser "halen" av hennes flodhest å åpne munnen og ta noen kuler i midten av spillbrettet. Spilleren med flest kuler vinner.

Which Witch?

"Which Witch?" var en tidlig av 70-tallet æra tredimensjonale brettspillet fra Milton Bradley med et hjemsøkt hus tema. Huset var fullt av feller, og en spiller kan trekke et kort som kalles for noen dårlig gjerning av en heks til å skje. En heks droppet en "whammy ball" som ville utslette alt i sin vei. Den whammy ballen var faktisk en marmor, som måtte bli droppet ned sjakten av en skorstein i midten av huset. Enhver spiller truffet av denne fallende marmor måtte gå tilbake flere områder.