Euchre Spilleregler

Euchre Spilleregler


Euchre er et kortspill oppfunnet av Pennsylvania Dutch på midten av 1800-tallet. Spillet er vanligvis spilt av to lag med to spillere, men det er variasjoner som gjør det mulig for tre til sju spillere. Euchre er et triks-tar spill der to kontaktene er de høyeste kortene.

Oppsett og Deal

Euchre Spilleregler


For å gjøre en euchre dekk, bli kvitt kortene to gjennom seks, etterlot seg en 32-kort pakke. Hvert lag tar en tre og en fire av de kasserte kortene for å holde orden på sin poengsum.

I trumf farge, jack of trumfer outranks alle andre kort. Den nest høyeste kortet er jack av samme farge. Etter de to knekter, i synkende rekkefølge kortene rangere ess, konge, dronning, 10, 9, 8 og 7.

For de ikke-trumf dresser, er rangeringen ess, konge, dronning, knekt (med mindre det er den samme farge jack) 10, 9, 8 og 7.

Partnere sitte overfor hverandre. Giveren fem kort til hver spiller i grupper på tre, deretter grupper på to (eller grupper av to, deretter tre) slik at alle har fem kort.

Giveren setter resten av kortene med forsiden ned og snur opp det øverste kortet for potensialet trumf farge.

velge Trump

Starter med spilleren til venstre for dealeren har hver spiller en mulighet til å godta slått opp kortet som trumf eller pass. En spiller akseptere trumf sier, "jeg bestille det opp." Giveren kan holde slått opp kortet, forkaster en annen for å opprettholde en fem-korts hånd.

Hvis ingen ordrer opp kortet, spillerne har muligheten til å navngi trumf, fra venstre for dealeren. Din side er ikke lov til å kalle trumf hvis du prøver å erklære ut av sving eller prøve å erklære trumf som i samme farge som allerede var slått ned.

Personen som bestemmer trumf er "maker". Den maker lag prøver å vinne flertallet av triks, eller, hvis maker er følelsen trygg, kan han prøve å gjøre det alene, og da han annonserte sin intensjon. Hvis en produsent går det alene, kan en av hans motstandere velger å forsvare alene.

Spille

Avspillingen starter til venstre for dealeren med mindre det er en ensom maker, og da spillet starter med spilleren til lone maker venstre. Spilleren som starter fører ved å sette et kort med billedsiden opp på midten av bordet. Spillere i sving kaste i et kort i samme farge hvis de kan. Spilleren med den høyest rangerte kortet vinner utslaget, samler det, blir det med forsiden ned, deretter fører neste.

Hvis du ikke kan følge etter, kan du spille alle kort, inkludert trumf.

Triks fortsetter å bli tatt til alles hånd er oppbrukt. Stillingen er kjent, en ny forhandler avtaler og spillet fortsetter.

scoring

Euchre Spilleregler


Når maker laget vinner tre eller fire triks, scorer de ett poeng. Å vinne alle fem triks oppnår en "marsj" og score to. Hvis maker spilles alene, en marsj score fire.

Hvis forsvarerne vinne flertallet av triksene, de har "euchred" sine motstandere og score to. En marsj av en enslig forsvarer score fire.

Å nå fem poeng vinner spillet, men noen spill til syv eller 10. Hvis du spiller til 10, må du bruke et par femmere eller en seks og fire kort for å holde stillingen.

Før et spill, hvert lag smørbrød sin reservert tre og fire kort med tall som vender inn, slik at glide ett kort ned over den andre eksponerer en dress bilde. Dermed, hvis du har en fire klubber ligger med ansiktet ned på toppen av en face-up tre av klubbene, skyve fire ned kan avsløre enten ett, to eller tre bilder av klubber på bunnen, med forsiden opp tre kort. Avslører symbolene holder styr på poengsummen. Dermed, hvis du vinner ett poeng, ville du skyver fire ned for å avsløre en klubb symbol på tre-of-klubber kort.