Hvordan spille kortspillet "Wizard"

Hvordan spille kortspillet "Wizard"


Hvis passerer tid rundt et bord med venner på en varm sommer ettermiddag eller Snøhvit kveld høres ut som din ide av velvære, så du vil nyte Wizard. Introdusert i 1984 av Ken Fisher, er Wizard et strategispill for tre til seks spillere. Spillerne bruker 60 kort - en standard kortstokk med 52 kort, pluss fire narrer og fire kort veiviseren. En trumf farge er etablert for hver hånd, og spillerne byr på hvor mange hender, eller "triks", de tror de kan vinne. Spillerne tjener poeng basert på nøyaktigheten av sine bud. Spilleren med flest poeng ved slutten av spillet vinner.

Bruksanvisning

1 Velg en forhandler for første hånd. Kontroller at du har en veiviser-branded kortstokk, eller bruker en standard kortstokk pluss fire jokere og fire flere kort med "Wizard" skrevet på ansiktene. Bruk av totalt 60 kort å spille Wizard.

2 Deal ett kort til hver spiller. Snu det øverste kortet i bunken av gjenværende kortene. Sett "trumf", eller vinne drakten farge som enten rødt, som er diamanter eller hjerter, eller svart, som er spar eller klubber, avhengig av hvilken farge kortet er slått over. Sett ikke trumf hvis en joker kort er snudd. La forhandleren velge trumf farge hvis en veiviser kort er snudd.

3 Bud enten "0" eller "1", avhengig av om du tror du kan vinne hånden. Forstå at du tjener poeng i veiviseren, og dermed vinne spillet ved å gjøre nøyaktige bud; bud "0", for eksempel vinne hånden, og du mister 10 poeng for feil bud. Bud "0", ikke vinne hånden og tjene poeng. For eksempel, si det trumf farge for en hånd er spar og du holder et ess i hjerter. Giveren fører med Spar Konge; en klok innsats for hånd ville ha vært "0", som du ikke kommer til å vinne hånden, men du kan fortsatt tjene 20 poeng for budgivning "0" og ikke å vinne hånden. Hvis du spiller tredje runde av spillet, har blitt delt ut en Ace of Diamonds, King of Clubs og en veiviser, et bud på "2" ville være passende, som ess og veiviseren er høye kort, med veiviseren være en sikker vinne. Begynn budgivning med spilleren til venstre for giveren og fortsetter med klokken til alle spillerne bud.

4 Spill kortene dine, og starter med spilleren til venstre for dealeren og slutter med forhandleren. Følg drakten ledet av forhandler med mindre du har et kort i trumf farge, en trollmann eller en joker. Forstå at kortene er rangert fra 2 - det laveste - til ess - det høyeste. En veiviser kortet vinner en hånd, mens en spøkefugl er verdt noe og bare lar spilleren til venstre for å endre trumf farge, hvis det er ønskelig. Et kort fra hånden sin trumf farge er høyere enn ess av drakten utdelt av forhandleren.

5 Rekord score for hver spiller på en notisblokk. Gi spillerne som nøyaktig spådde antall hender eller "triks" de vant 20 poeng, pluss 10 poeng for hver trick tatt. Trekke 10 poeng for hvert nummer av flått en spiller endte opp av hans bud; for eksempel hvis en spiller bud "3", men vinner bare ett triks, gi spilleren en score på "0" (20 - 10 - 10 = 0). Gi 30 poeng til den spilleren som bud "1" og møter sitt bud på den første hånden (20 + 10 = 30), for eksempel, siden spillerne bruker bare ett kort hver i første runde. Gi 20 poeng til spilleren som bud "0" og vinner null hender.

6 La personen til venstre for dealer avtale kortene for andre runde av spillet. Shuffle alle 60 kortene og sende ut to kort til hver spiller. Gjør bud og spille - ett kort om gangen - i to runder, noe som gir spillerne muligheten til å vinne opptil to triks. Rekord score, pass kort til neste spiller, shuffle og håndtere tre kort til hver spiller i tredje runde av spillet. Fortsett å spille runder til alle 60 kortene er fordelt i en runde, eller til hver spiller får utdelt 20 kort - i en tre-spillere - eller 10 kort - i en seks-player spill.