Noble Games

Noble Games


Selv om videospill er ofte sett på som en morsom måte å passere tiden, noen designere søke å utnytte sin makt for å forbedre folks liv. Forskning beskriver spillere som svært motivert problemløsere, og designerne ønsker å lede disse spilleres ferdigheter unna virtuelle problemer og mot reelle problemer, blant annet hvordan man skal håndtere globale oljemangel, hvordan å strukturere medisinsk forskning og hvordan du katalogiserer Internett-bilder.

World Without Oil

Lansert i 2007, World Without Oil (worldwithoutoil.com) kaster spillere som seg selv i en global oljemangel. Spillere har til oppgave å forestille seg og detaljering sine daglige liv i en olje-fri verden. Spillets designere søkt å øke bevisstheten om oljeavhengighet verden rundt og generere ideer for å redusere enkelte oljeavhengighet. Den opprinnelige simuleringen varte 32 uker. World Without Oil arkiver den opprinnelige simulerings, sammen med instruksjoner for de som ønsker å delta.

ESP Spill

Den "ESP Game" parene to spillere sammen og ber dem om å skrive det samme ordet. Det eneste spillerne deler felles er et enkelt bilde. Ved å beskrive bildene, kan spillerne hone på hverandres ord. Samtidig er hvert ord spillerne enige brukt som bilde metadata for online søk. Som spillere spille, de forvandle uidentifiserte bilder i lett archivable og søkbare bilder.

Darfur er døende

Lansert i 2008, "Darfur er døende" utforsker de vanskeligheter med å opprettholde en landsby i Sudan. Spillerne må samle vann til landsbyen ved å snike til brønnen og unngå roaming milits. Dessuten må spillerne forsvare sine landsbyer avlinger fra plyndring tropper. Spillet ble sendt til mtvU i et forsøk på å øke bevisstheten om vold mot Darfur beboere.

Admongo

Som en del av en annonse literacy kampanje av Federal Trade Commission, "Admongo" søker å lære barn hvordan å identifisere reklame. Spillere lage avatarer og navigere gjennom flere miljøer, inkludert en bolig, street og skole. Spillerne får poeng for hver annonse de identifiserer og bonuspoeng for å gjette reklame formål.