Ulike måter å spille spillet Clue

Parker Brothers 'Clue er et brettspill klassiker der spillerne prøver å utlede mysteriet om hvem som drepte Mr. Boddy. En rekke varianter har dukket opp, inkludert opptrykk med Simpsons, Harry Potter og Scooby Doo. I tillegg har Hasbro (som nå eier Parker Brothers) sluppet en ny versjon av den klassiske regler, og enklere regler varianter har dukket opp slik at folk kan endre spillet på egenhånd.

Grunnleggende regelendringer

To grunnleggende regelendringer blir brukt i de vanligste variantene av Clue, og du kan bruke en eller begge. Den første eliminerer bruk av terninger: I stedet for å rulle for å se hvor langt stykker flytte, får hver spiller ni trekk på sin tur. Det koster ett trekk å reise en plass og tre trekk for å gjøre en gjetning å eliminere mulige mistenkte, anklager en drapsmann eller reise ned en hemmelig passasje til den andre siden av brettet. Spiller sine ni trekk på best mulig måte legger mer strategi i spillet.

Den andre regelendringen innebærer bruk av et skjelett nøkkel i midten av brettet. Spillere kan reise til skjelettet nøkkelen og deretter bruke den til å låse eller låse opp rommene. Dersom rommet er låst, må en spiller å hente skjelettet nøkkelen for å skrive det inn og foreta gjetninger eller beskyldninger der.

Oppdag hemmeligheter

I 2008 lanserte Hasbro Clue: Oppdag hemmelighetene, en oppdatert versjon av spillet. Styret og stykker fikk et nytt utseende - med mer moderne figurer som finner sted av de klassiske mistenkte - og noen nye reglene ble lagt til. Den største endringen er involvert et nytt sett med kort kalles Intrigue kort, aktiveres ved ankomst på et bord plass med et spørsmålstegn. Kortene gjøre ting som gir en ekstra tur eller tillate en spiller å se på andres kort. I tillegg er en rekke klokke kortene stokkes inn i Intrigue kortene. Den første sju som er trukket ikke gjør noe, men den spilleren som trekker det åttende har blitt drept av morderen, og må forlate spillet.

Hver spiller mottar også en profil kort som gir ham en spesiell engangs-only evne. For eksempel lar en profilkortet innehaveren å se på en tilfeldig ett kort fra hånden til en annen spiller.