Gamle 1980 Computer Games

Gamle 1980 Computer Games


Dataspill på begynnelsen av 1980-tallet ble eksemplifisert av tekst eventyr og titler med primitive ASCII-grafikk. Ved tiårets nær, ble spillutviklere å dra nytte av økningen i PC prosessorkraft til å tilby ganske avansert grafikk og animasjon. Utviklere brukt evnene til populære plattformer, inkludert Commodore 64 og Apple II å lage originale arkade-stil spill sammen med rollespill, simulering og strategispill.

"Zork I" - 1980

Infocom tekst eventyrspill satt spillerne i rollen som en eventyrer utforske restene av en underjordisk rike på leting etter plyndringen, mens hamlet opp flere trusler. "Zork I" hadde ingen grafikk. Spillere ble gitt en beskrivelse av området de var i, en liste over noen produkter som kan samles inn og en liste over avkjøringer. Spillere måtte løse "Zork er" logiske oppgaver for å kunne konkludere eventyret. "Zork" ble opprinnelig utgitt for PDP-11 og senere portet til TRS-80 og Apple. Det solgte til slutt mer enn 1 million eksemplarer.

"Ultima II: Revenge of the Enchantress" - 1982

"Ultima II" var en tidlig rollespill. Spillere måtte fordele 90 poeng på seks tegnattributter og velger et eventyr klasse, som fighter, wizard eller tyv. Spillere våget over hele verden av Britannia og ut i verdensrommet for å fullføre oppdrag som belønnet dem med nye våpen, ferdigheter og rustninger.

"Impossible Mission" - 1984

Arkadespillet "Impossible Mission" funnet spilleren styre en hemmelig agent fanget i hemmelige hule av onde Professor Elvin Atombender. The Professor advarsel fra "Hold en stund. Hold alltid!" var en av de tidligste bruk av digitalisert tale i et dataspill. Det satt tonen for spillerens trek gjennom basens 32 rom på leting etter puslebiter. Rommene ble bevoktet av farer inkludert stasjonære feller og roving roboter som avfyrte elektriske støt. Hvis spilleren lykkes i å finne og sette sammen brikkene, ville de vinne sin frihet. "Impossible Mission er" layout endret med hver ny lek, som ga spillet en høy replay verdi.

"Uridium" - 1988

"Uridium" var en rulle plattform arcade spill hvor spillerne testet en Starfighter langs dekk av 15 forskjellige invasjon håndverket, oppkalt etter et metall. Spillere måtte smette unna hindringer og bekjempe forsvarere som de bombet mål sitter hjelpeløst på målet dekk. Spillet av "Uridium" var lik mynt opererte spill som "Defender" og "Xevious."

"Space Rogue" - 1989

Origin Games ' "Space Rogue" sette spillere i rollen som en freelance pilot prøver å gjøre forretningsforbindelser og tjene til livets opphold i en farlig galakse. Spillets "sandbox" spillestil var romanen for sin tid, frigjør spillerne å streife galaksen som de fornøyd i stedet for å bli tvunget gjennom en lineær progresjon av nivåer.