Slik formaterer et flytskjema

Slik formaterer et flytskjema


Flytskjemaer er ekstremt kraftige informasjonsverktøy som brukes til å spre informasjon så raskt og så tydelig som mulig og samtidig gi instruksjoner eller en strøm av tanker i en logisk, enkel og trinn-for-trinn måte. Flytskjemaer brukes ofte sammen med matematikk og vitenskapelige applikasjoner og av programmerere. Disse listene er laget for å ta leseren fra problemet, vanligvis gir valg og flere ruter for å komme frem til slutt på løsningen. En måte å forestille flytdiagrammer er som en slags "velge-din-egen-eventyr" måte å løse et problem.

Bruksanvisning

1 Tegn en sirkel og konsist skrive problemet på innsiden av det. Tegn en pil fra grensen av sirkelen som peker i alle retninger (det spiller ingen rolle hvilken retning, så lenge du til slutt komme til løsning på slutten). Ved konvensjonen, er problemet vanligvis plassert på toppen, med den første pilen peker nedover, som kulminerte med en løsning på bunnen.

2 Skriv det første du må sjekke eller gjøre på slutten av pilen, og omslutter den med en boks. For eksempel, hvis problemet er "Cooking makaroni og ost," du kan plassere "Få en pott" i boksen. Tegn en pil går bort fra boksen i samme retning som pilen peker mot boksen.

3 Gjenta prosedyren i trinn 2, og fortsette å gjenta det til du står overfor et valg, så skriv det i form av et spørsmål, omgitt av en diamant. For makaroni eksempel kan du skrive "Er vannet koker?" Tegn antall piler ut av diamant lik antallet av mulige svar på spørsmål (i dette tilfelle, er det bare to: ja og nei).

4 Skriv hvert svar ved siden av sin egen pil. Tanken er at når du kommer til spørsmålet, vil du følge pilen som riktig svar på spørsmålet på den tiden. Hvis vannet var kokende når du kommer til spørsmålet, ville du følge "ja" pil, og du ville følge "nei" pil hvis vannet ikke var kokende.

5 Følg fremgangsmåten fra trinn 2, noe som gjør at de nye boksene er på slutten av de riktige pilene. For makaroni eksempel, hvis du fulgt "ja" pil, kan den nye boksen si "Hell i makaroni." Et "nei" svar, i dette tilfellet, kan det føre til en pil som går tilbake til et tidligere trinn som heter "hthe vann."

6 Følg fremgangsmåten fra trinn 2 til 5 for hver ny bane du gjør, og gjenta til du kommer til en løsning på det opprinnelige problemet i sirkelen. Hvis mer enn en av banene har trinn som er identiske eller svært like, er det vanlig praksis å fremstille baner konvergerer på dette trinnet. Vanligvis bør alle banene til slutt konvergerer for å danne en enkelt løsning.

7 Skriv løsningen på problemet og omslutter den med en sirkel, som du gjorde med det opprinnelige problemet på toppen. På dette punktet, bør du være i stand til å starte på den første sirkelen og følg pilene gjennom en logisk progresjon av trinn og spørsmål før du ankommer din konklusjon. For makaroni eksempel, ville konklusjonen være noe sånt som "Server makaroni og ost!"

Hint

  • Prøv å lage din trinn, spørsmål og svar som konsis og enkel som mulig. Om nødvendig bryte en komplisert skritt inn i flere enklere trinn.
  • Converge flere baner så ofte som mulig. Dette vil gjøre at flytskjemaet lettere å lese.
  • Prøv å holde avvikende banene så kort som mulig. Hele hensikten med et flytdiagram er enkelhet.
  • Unngå å gå på tangenter og løse andre enn den som er nevnt i den første sirkelen problemer. Flytskjemaer brukes til å løse ett problem.
  • Limit spørsmål til to eller tre valg, eller din flytdiagram er avvikende baner vil raskt komme ut av kontroll.