Hvordan du kjører en urban Dungeons and Dragons kampanje

Hvordan du kjører en urban Dungeons and Dragons kampanje


Mens penn og papir rollespillet Dungeons and Dragons er tradisjonelt sett på som et spill som foregår nesten utelukkende i mørke underjordiske templer eller gamle knuste festninger, er det ingen grunn til at en hel kampanje ikke kan skje utelukkende i én by. En urban kampanje tar mye mer omtanke og forberedelse enn gjennomsnittet økt, men kan også være mye mer moro og gir mange flere muligheter for rollespill, samt å være like utfordrende og potensielt dødelig for tegnene som en kamp-tung , dungeon-storming typen spill.

Bruksanvisning

1 Skriv ut eller hånd trekke noen generelle kart over byen eller kart av bestemte deler av byen som tegnene skal tilbringe mesteparten av sin tid i før spillet starter. Hvis det er deler av kartet som du trenger for å markere for spesielle steder eller hendelser, men ønsker ikke spillerne å vite om, bruke symboler eller tall og har en "cheat sheet" med de symboltasten.

2 Bryt ned den totale byen i mindre distrikter som har lignende steder eller personer, slik at tegnene har en generell idé om hvor de måtte gå for å finne en bestemt type person, vare eller tjeneste. De fleste av selgerne vil trolig være samlet i samme område, mens adelen og inaktiv rike vil være i en helt annen plassering enn bøndene og tiggere.

3 Forbered full statistikk for bestemte typer mennesker og få dem klar i tilfelle spillerne forsøke å kommunisere med noen som du ikke forvente at de skal. Selv om du ikke trenger hundrevis av tilfeldige statistiske blokker, er det en god tommelfingerregel å ha en for hver av de store type ikke-spilleren karakter festen er sannsynlig å møte, for eksempel en for en kjøpmann, en edel, et borgerlig, en by vakt, en leiesoldat, en gjestgiver, og så videre.

4 Kjøttet ut de store ikke-spillbare figurer og komme opp med sine tilbake historier, justeringer, og generelle vaner. I en urban kampanje folk som spillerne møter vil være mye viktigere enn i en hack-and-slash-økt, så du bør være forberedt på å skikkelig rollespill ut hvordan en gitt person vil handle når spillerne snakke med dem.

5 Design grunnleggende struktur og komme opp med de viktige medlemmer av de store kraftkonsernene i byen som spillerens skal tilbringe sin tid i. Hver by burde i det minste ha en slags by vakt eller milits sammen med en styringsorgan i noen snill, selv om det bare er en eneste ordfører eller eldre. De fleste byene vil også ha andre organisasjoner som kan øve innflytelse, for eksempel en tyver laug, kjøpmann foreningen, veivisere renkespill, og templene i ulike guddommer.

6 La spillerne til å bygge et omdømme i byen, enten det er godt eller dårlig, som de bruker mer tid der. Andre mennesker i byen bør nevne deres handlinger eller muligens gjenkjenne dem ved synet. Hvis de har reddet byen fra en rampaging drage eller en invaderende styrke på githyanki riddere så de kunne bli hyllet som helter, men hvis de er kjent som byen fylliker og har vært fengslet flere ganger for å stjele, så de kunne bli byens skitne lille hemmelighet at ingen ønsker å leie ut.

7 Sett av litt tid i løpet av eventyret for korte ekspedisjoner ut av byen eller i ulike deler av byen som de spillerne normalt ikke ville ha en grunn til å gå til. En kampanje kan bli kjedelig for spillerne uten variasjon å krydre ting opp, så legg inn en begrunnelse for karakterene å utforske den nærliggende ørkenen, gjør en trek til en annen by for forsyninger, undersøke de merkelige lydene som kommer fra kloakken, eller kanskje også møte med den lokale baron i slottet sitt.

8 Lage en sterk opplevelse krok som vil holde handlingen sentrert på byen, hvis du gjør ditt eget eventyr i stedet for å bruke en forhåndstrykt en. Spillerne må aldri avhør hvorfor de bor i byen, som tempoet i eventyret bør holde dem strømmer fra ett punkt av interesse for en annen innenfor rammen av byen.

Hint

  • Det er flere offisielle Wizards of the Coast supplerende bøker som omhandler spesifikt med å bygge byer eller kjører urban spill, samt en rekke uoffisielle seg fra en rekke andre utgivere.